8.2 C
Karditsa
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Συνέντευξη Κώστας Σκρέκας: Ούτε βήμα πίσω στη μάχη με τον πληθωρισμό της απληστίας

Διαβάστε επίσης:

- Advertisement -

Η ελληνική κυβέρνηση είναι η μόνη σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση που έχει ψηφίσει νόμο για το πλαφόν στο κέρδος των επιχειρήσεων και ελέγχουμε συνεχώς όλη την εφοδιαστική αλυσίδα προκειμένου να καταπολεμήσουμε τα φαινόμενα αισχροκέρδειας – Οπως και πέρυσι, έτσι και φέτος θα υπάρχει το «καλάθι των Χριστουγέννων» με τρόφιμα που μπαίνουν σε κάθε σπίτι αυτές τις άγιες μέρες, όπως είναι το μοσχάρι, το χοιρινό, η γαλοπούλα και αρκετά ακόμη που λίαν συντόμως θα ανακοινωθούν λεπτομερώς

Στην ΝΤΟΡΑ ΚΟΥΤΡΟΚΟΗ

Για τη μάχη την οποία δίνει η κυβέρνηση με τον μεγαλύτερο «αντίπαλό» της αυτή τη στιγμή, την ακρίβεια, που αποτελεί, βάσει όλων δημοσκοπήσεων, το μεγαλύτερο αγκάθι στην καθημερινότητα των πολιτών, μιλά στο «Μανιφέστο» ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Μέσω της συνέντευξής του, ο κ. Σκρέκας στέλνει νέο μήνυμα στους εκπροσώπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, προκειμένου να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα με στόχο την ανακούφιση των ελληνικών νοικοκυριών, προειδοποιώντας παράλληλα ότι οι έλεγχοι από τα κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ θα εντατικοποιηθούν και θα επιβάλλονται πρόστιμα και νέες κυρώσεις στις εταιρείες που δεν θα συμμορφωθούν. Ο υπουργός Ανάπτυξης δεν παραλείπει να επαναλάβει ότι «η κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει βήμα πίσω στη μάχη για να αντιμετωπιστεί ο πληθωρισμός της απληστίας».

Κύριε υπουργέ, θα θέλαμε να μας πείτε τα τελευταία οικονομικά στοιχεία, τα οποία είναι αποτέλεσμα της μάχης που δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης κατά της ακρίβειας;

Η Ελλάδα μέσα σε ένα δυσμενές διεθνές περιβάλλον, το οποίο χαρακτηρίζεται από συνεχιζόμενες κρίσεις (πανδημία, ενεργειακή κρίση κ.λπ.), πέτυχε:

• Ισχυρή ανάπτυξη, καθώς το πραγματικό ΑΕΠ στην Ελλάδα το β΄ τρίμηνο 2023 υπερέβη τα προ πανδημίας επίπεδα (δ΄ τρίμηνο 2019) κατά 7,4%, με το αντίστοιχο μέγεθος στην ευρωζώνη να διαμορφώνεται στο 2,7%.

• Σημαντική αύξηση της απασχόλησης, καθώς την περίοδο 2019-2023 δημιουργήθηκαν περίπου 400.000 νέες θέσεις εργασίας, με την ανεργία να μειώνεται από 17,9% το 2019 σε 12,4% το 2022. Την περασμένη εβδομάδα η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε ότι η ανεργία έπεσε για πρώτη φορά στο 9,6%.

Οι Αμεσες Ξένες Επενδύσεις έφτασαν το 2022 στα 7,22 δισ. ευρώ, επίδοση που αποτελεί ρεκόρ των τελευταίων 30 ετών, ενώ θετικό είναι και το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό αυτών κατευθύνεται σε δραστηριότητες έντασης γνώσης με υψηλή προστιθέμενη αξία, αξιοποιώντας το υψηλού επιπέδου επιστημονικό προσωπικό της χώρας και συμβάλλοντας στην αλλαγή του παραγωγικού της μοντέλου. Παράλληλα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα μειώθηκε τον τελευταίο μήνα από 3,8% στο 3%. Στην αποκλιμάκωση συνεισέφερε σε πολύ σημαντικό βαθμό η μείωση του γενικού επιπέδου των τιμών στη χώρα μας κατά 1,1%, η οποία αποτελεί την 4η καλύτερη επίδοση ανάμεσα στα 20 κράτη της ευρωζώνης. Τα μέτρα στήριξης που λαμβάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τα νοικοκυριά και οι στοχευμένες παρεμβάσεις μας στην αγορά για τη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα έχουν σημαντικά και απτά αποτελέσματα. Θα συνεχίσουμε σταθερά στο δρόμο μιας δημοσιονομικά σοβαρής και κοινωνικά δίκαιης οικονομικής πολιτικής.

Τον τελευταίο καιρό έχετε συνεχόμενες συναντήσεις με την Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας. Τι προσδοκάτε από αυτές; Τι έχει να κερδίσει ο Ελληνας καταναλωτής;

Η αντιμετώπιση της εισαγόμενης ακρίβειας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την κυβέρνηση και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε στις συζητήσεις μας με τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές. Γίνεται ένας εποικοδομητικός διάλογος προκειμένου να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα που θα ανακουφίσουν τα νοικοκυριά και θα φέρουν τάξη στην αγορά. Οφείλουν όλοι να αντιληφθούν την ανάγκη για διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί πρέπει να βοηθήσουμε τους πολίτες και τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά και, δεύτερον, για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Γιατί αν ο καταναλωτής χάσει την εμπιστοσύνη του στα προϊόντα, αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες και στις πωλήσεις των εταιρειών. Ο στόχος, λοιπόν, της μεταρρύθμισης που επεξεργαζόμαστε είναι να ξεκαθαρίσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα το τοπίο με τις παραπλανητικές προσφορές και να επικρατήσει ο υγιής ανταγωνισμός που θα φέρει μόνιμα χαμηλές τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Παρά τα πρόστιμα και τους ελέγχους, οι εταιρείες δεν συμμορφώνονται. Βρίσκουν άλλους τρόπους να εξαπατήσουν τον καταναλωτή. Το διαπιστώνουν και τα κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ, γι’ αυτό και επιβάλλονται νέες κυρώσεις. Πώς θα το αντιμετωπίσετε;

Η ελληνική κυβέρνηση είναι η μόνη σε όλη την Ευρώπη που έχει ψηφίσει νόμο για το πλαφόν στο κέρδος των επιχειρήσεων και ελέγχουμε συνεχώς όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, αυτό που ονομάζουμε «από το χωράφι στο ράφι», προκειμένου να καταπολεμήσουμε τα φαινόμενα αισχροκέρδειας. Μέχρι στιγμής, έχουν πραγματοποιηθεί 21.500 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 10,3 εκατ. ευρώ. Τρεις πολυεθνικές -μετά την επιβολή προστίμου από τη ΔΙΜΕΑ- προσάρμοσαν αμέσως τις τιμές τους και συμμορφώθηκαν με τη νομοθεσία. Μία εξ αυτών μάλιστα προσέθεσε 50 νέα προϊόντα στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» την αμέσως επόμενη ημέρα, ενώ μία άλλη μείωσε έως και 25% τις τιμές των προϊόντων της. Αυτό αποδεικνύει στην πράξη ότι τα μέτρα που λαμβάνουμε είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, είναι αποτελεσματικά και συνεισφέρουν στη σταθερή μείωση των τιμών. Οι ελεγκτικοί μας μηχανισμοί, μάλιστα, επανέρχονται με νέους ελέγχους σε σύντομο χρονικό διάστημα και αν διαπιστωθεί ότι δεν έχει υπάρξει διόρθωση των τιμών, τότε θα επιβάλλονται νέα πρόστιμα. Η κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει βήμα πίσω στη μάχη για να αντιμετωπιστεί ο πληθωρισμός της απληστίας.

Είστε ικανοποιημένος από τον αριθμό των κωδικών που συμμετέχουν στη «Μόνιμη Μείωση Τιμής»; Ποιος είναι ο στόχος σας;

Οταν ξεκίνησε η πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», είχαμε θέσει ως στόχο τους 500 κωδικούς προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και ο αριθμός αυτός όχι απλά ξεπεράστηκε, αλλά υπερδιπλασιάστηκε. Μέχρι την 1η Δεκεμβρίου είχαμε φτάσει τους 1.100 κωδικούς και είναι σημαντικό να τονιστεί ότι από αυτά τα προϊόντα το 90% είναι επώνυμα και μόλις το 10% ιδιωτικής ετικέτας. Οι κατηγορίες που συγκεντρώνουν τα περισσότερα προϊόντα είναι τα είδη προσωπικής υγιεινής με τη συμμετοχή 216 προϊόντων και έπονται εκείνα της καθαριότητας και οικιακής φροντίδας με 140. Οι μεγαλύτερες μειώσεις, σχεδόν 10%, εντοπίζονται στο αλεύρι και στα κατεψυγμένα τρόφιμα. Είναι σημαντικό επίσης να τονιστεί πως στο κάλεσμά μας έχουν ανταποκριθεί 100 εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες πολυεθνικές, μεγάλες ελληνικές εταιρείες, καθώς και μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Προφανώς, λοιπόν, υπάρχει ικανοποίηση, διότι το σύνολο της αγοράς αγκάλιασε αυτή την πρωτοβουλία και οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε ποιοτικά προϊόντα σε σταθερά χαμηλές τιμές, όπως είναι το φρέσκο γάλα, τα απορρυπαντικά, το σύνολο των χλωρινών, οι μαρμελάδες, η ζάχαρη, τα δημητριακά, το γιαούρτι, τα αλλαντικά και το ρύζι. Δεν σταματάει η καθημερινή προσπάθεια του υπουργείου Ανάπτυξης για στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών σε μια περίοδο με έντονες πληθωριστικές πιέσεις.

Θα διατηρήσετε το «καλάθι του νοικοκυριού»; Υπάρχουν ειδικές σκέψεις εν όψει των γιορτών;

Οπως και πέρυσι, έτσι και φέτος θα υπάρχει το «καλάθι των Χριστουγέννων». Θα περιλαμβάνει τρόφιμα που μπαίνουν σε κάθε σπίτι αυτές τις άγιες μέρες, όπως είναι το μοσχάρι, το χοιρινό, η γαλοπούλα και αρκετά ακόμη που θα ανακοινωθούν λεπτομερώς τις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Ανάπτυξης. Στόχος μας είναι όλα τα νοικοκυριά να μπορούν να προμηθευτούν τα αναγκαία προϊόντα για να έχουν ένα όσο το δυνατόν πιο πλούσιο τραπέζι και όλοι να περάσουν όμορφα αυτές τις ημέρες. Βρισκόμαστε επίσης σε συζητήσεις με τις εταιρείες για να εξετάσουμε αν υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθεί και «καλάθι των παιχνιδιών» και είναι κάτι που θα αποφασιστεί τις επόμενες ημέρες. Οσον αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού», είναι μια πρωτοβουλία που πολλοί κατέκριναν στο ξεκίνημά της πέρυσι τον Νοέμβριο, όμως εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε πως οι πολίτες το στήριξαν έμπρακτα. Οι 70 κωδικοί προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που συμμετέχουν έκαναν σχεδόν το 5% του συνολικού τζίρου των αλυσίδων. Αυτό φανερώνει ότι είναι μια επιτυχημένη κυβερνητική ενέργεια, γι’ αυτό και την έχουμε διατηρήσει και κάνουμε συνεχώς βελτιωτικές κινήσεις, ανάλογα με τις ανάγκες των νοικοκυριών. Μάλιστα, έχουμε υποχρεώσει τις επιχειρήσεις να εντάξουν τουλάχιστον ένα προϊόν επώνυμης ετικέτας, το οποίο οι καταναλωτές να μπορούν να το αγοράσουν σε χαμηλή τιμή. Η κυβέρνησή μας πραγματοποιεί συνεχώς ενέργειες ανακούφισης και ενδυνάμωσης όλων των πολιτών και αυτό θα συνεχίσει να κάνει με συνέπεια.

Πώς εξηγείτε ίδια προϊόντα να πωλούνται φθηνότερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

Η Ελλάδα βρίσκεται στον μέσο όρο της Ευρώπης στον πληθωρισμό τροφίμων. Σύμφωνα μάλιστα με εμπεριστατωμένη επιστημονική έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ένα τυπικό ελληνικό καλάθι είναι φθηνότερο από αυτό της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Γαλλίας και ίδιο ή ελάχιστα πιο ακριβό από της Πορτογαλίας. Υπάρχουν εκατοντάδες προϊόντα που κοστίζουν φθηνότερα απ’ ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη και είναι λάθος να διαιωνίζεται η άποψη ότι η χώρα μας είναι πολύ πιο ακριβή από τις υπόλοιπες. Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε ικανοποιημένοι, ούτε υποστηρίζουμε ότι δεν υπάρχει ακρίβεια, η οποία είναι ένα πρόβλημα πανευρωπαϊκό και όχι μόνο ελληνικό. Παραδείγματος χάριν, μπορούμε να βρούμε ένα προϊόν μιας συγκεκριμένης μάρκας σε χαμηλότερη τιμή στη Γερμανία για ένα χρονικό διάστημα, όμως την ίδια στιγμή πολλά άλλα προϊόντα τα βρίσκουμε σε χαμηλότερες τιμές στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η μάχη είναι συνεχόμενη και γι’ αυτό στο υπουργείο Ανάπτυξης σχεδιάζουμε μια μεταρρύθμιση που θα έχει ως στόχο μόνιμα χαμηλές τιμές στο ράφι και αληθινές προσφορές με ουσιαστικό αντίκρισμα στην τσέπη του καταναλωτή. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, παρά μόνο επιμονή, προσπάθεια και σχέδιο, ώστε να χτυπήσουμε την ακρίβεια στη ρίζα της.

Ροή Ειδήσεων

Στην ίδια κατηγορία: